Aleš Rajský – fotograf a průvodce cesta za poznáním, přírodou a sportem … cesta osobního rozvoje+420724910655
alraguide@gmail.com

Aleš Rajský – fotograf a průvodce
Zamyšlení nad životem průvodce

Doi Inthanon

Doi Inthanon

Vše si v životě tvoříme sami a vybíráme si cestu, jakou se vydáme. Poslední dvouměsíční putování po Thajsku a Kambodži nebo loňský duben v Nepálu mne nejednou donutili zamyslet se nad vlastním životem, za který jsem nadevše vděčný. Život cestovatele, průvodce a fotografa jsem si vybral sám a nikdo mne do něj nenutil. Finance nebo kariéra už vůbec nejsou tím hnacím motorem pro výběr tohoto zaměstnání. Byla to vlastně náhoda, když jsem se přestěhoval tenkrát do Prahy, otevřel inzerci s pracovními příležitostmi a rozhodl se, že to zkusím u CK Mayer & Crocus, kteří sháněli někoho na pozici průvodce zahraničních zájezdů, přestože můj obor na střední škole byla elektrotechnika a výpočetní technika. Znělo to exoticky a ani jsem si nedovedl představit, co taková práce obnáší a jestli na to vůbec mám, věděl jsem jen, že umím celkem dobře anglicky a německy a jsem společenský člověk. Nyní jsem úspěšným průvodcem již desátým rokem a nedovedu si představit nic jiného.

Ale je to vždy tak růžové, jak se může mnohým zdát ? Často slýchávám, že mám celý rok dovolenou, že jsem placen za svého koníčka a flákání se po cizích zemích. Ano, je to dreamjob, alespoň pro mne. Ale rozhodně to není flákárna !

Stinnou stránkou této práce jsou dlouhé přejezdy, věčně v jedné sedavé zkroucené poloze, deformující má, už tak bolavá, záda. Každoročně nastydlý ze silné klimatizace, bez které si dnes již dopravní prostředky neumíme ani představit. Vysušené sliznice a zastydlé trapézy …
Také je třeba si uvědomit, že je to především zodpovědnost a práce s lidmi, kterou ne každý unese. Slyšel jsem dokonce o případu kolegyně, kterou po příjezdu domů rovnou hospitalizovali na psychiatrickou léčebnu. Lidi mám rád a dobře si uvědomuji, že mne klienti živí, proto nemám potřebu o nich mluvit jako o pacientech nebo pomlouvat, jako to někteří kolegové a řidiči dělají. Přesto mám chvíle, kdy mám hodně co dělat, abych se udržel a neposlal negativní a věčně nespokojené jedince, kteří kazí dojem ze zájezdu i ostatním účastníkům, do temných míst řitního otvoru. S takovými lidmi musíte trávit týden někdy i déle a je to občas velmi náročné, především psychicky. Přestože se na sezónu vždy těším, na jejím konci se těším na svůj osobní život, odpočinek, přátele, rodinu nebo třeba jen sezení u počítače a zpracování fotografií z cest.

Tím se dostávám k další nevýhodě života na cestách a tou je absence osobního života, bez možnosti najít si stálého partnera či založit rodinu. Život na cestách mne nejednou připravil o lásku a zdraví, což jsou jedny z nejdůležitějších aspektů šťastného života. Když moje maminka umírala v bolestech na rakovinu, odjížděl jsem na zájezd s vědomím, že už ji možná nikdy neuvidím a když jsem se z něj vracel, ozval se telefon a já věděl přesně, proč mi babička volá.
Ale přesto všechno miluji svůj život. Jsem vděčný, že se mi taková příležitost naskytla, že jsem mohl nabýt zkušenosti, které jsou k nezaplacení a potkal spoustu zajímavých, nezapomenutelných lidí. Život plný změn, život bez stereotypu. To všechno mne žene dál a chuť po dalších zážitcích a zkušenostech je čím dál silnější.

A teď pro pobavení pár kuriozních případů ze stížností klientů Cestovních kanceláří, při kterých mnohdy člověk zapochybuje o duševním zdraví oněch stěžovatelů:

„Byli jsme naprosto šokováni, kolik je v hotelu Čechů i dalších cizinců, a na pláži bylo dokonce i mnoho Bulharů.“

„Dovolená byla moc pěkná, ale do hotelu, kde jsou Češi takto diskriminováni, víckrát nepojedu. Při odjezdu totiž museli všichni Češi vyklidit pokoj již ve 12 hodin a ještě na to byli upozorněni velkou cedulí na recepci CHECK OUT 12.00.“

„Na pláži jsme si dali gyros, a to vůbec nebyl gyros, jak má být. To když si ho dám u nás na nádraží, to je gyros, ale tohle…“

„Objednali jsme si zájezd do penzionu No name, ale ubytovali jste nás v úplně jiném penzionu s jiným jménem.“

„Měli jsme zaplaceno letištní taxy, ale z letiště na hotel jsme jeli autobusem stejně jako ostatní klienti…“

„S čistotou v hotelu jsme nebyli spokojeni. Máme k dispozici švába, kterého jsme chytili do krabičky od sirek. Můžeme ho zanést na pobočku jako důkaz.“

„Cestovní kancelář by měla upozornit, že v době odlivu není voda v moři,“

„V katalogu neuvádíte, na které světové straně bude v Řecku východ slunce,“

„V den odletu jsme odjížděli z hotelu již v sedm hodin ráno a nemohli jsme si tak vychutnat palačinky, neboť se připravovaly až v 7:30.“

„Led ve sklenici vydržel pouze krátkou chvíli, poté bylo nutné jít zpět na bar a doplnit,“

„U pyramid mě obtěžovali místní obyvatelé s prodejem různých věcí a zkazili nám celý výlet. Žádám o vrácení ceny,“

„Cesta k pláži sestávala z 20 metrů dlouhého chodníku, a pak už jsme se museli brodit pískem až k pláži… žádáme kompenzaci, že chodník nebyl až k moři,“

„Písek byl natolik rozpálený, že se nedalo bosou nohou přejít k moři. Nikdo nás na tuto závažnost neupozornil,“

„Jídlo nic moc, večeře jsme sice všechny snědli, přesto žádáme, aby nám byly peníze za večeře vráceny v plné výši,“

Turista, který v Africe spatřil slona „viditelně v říji“, si stěžoval, že to pokazilo jeho svatební cestu, protože se cítil „nedostatečný“.

„Opalování nahoře bez na pláži by se mělo zakázat. Dovolená byla zkažena, protože se manžel celý den díval na jiné ženy.“

„Porovnala jsem velikost našeho jednopokojového bytu s velikostí třípokojového bytu našich přátel a zjistila jsem, že ten jejich je znatelně větší.“

„Z Jamajky do Británie nám to letadlem trvalo devět hodin, a přitom Američanům to odtamtud trvá domů jen tři hodiny.“

„Můj snoubenec a já jsme si objednali pokoj s dvěma lůžky, ale dali nám pokoj s dvojlůžkem. Jste odpovědní za to, že jsem otěhotněla. Nestalo by se to, kdybyste nás dali do pokoje, jaký jsme si objednali.“

„Od místních obchodníků je to lenost, že po obědě zavřou. Často jsem si během siesty potřebovala něco koupit. To by se mělo zakázat.“

„Objednali jsme si výlet do aquaparku, ale nikdo nám neřekl, že bychom si měli vzít plavky a ručníky.“

„Nikdo nám neřekl, že v moři budou ryby. Děti se vyděsily.“

„Zjistili jsme, že písek není takový jako písek v brožuře. Podle vaší brožury je žlutý, ale on byl bílý.“

„Pláž byla příliš písčitá.“

„U snídaně All Inclusive nebyla podávána zmrzlina“

„Jakmile jsme vlezli do moře, okamžitě tam byli domácí Tunisané, stříkali a skákali, až nás prostě z moře vyštvali, proto jsme nemohli moře využívat“

„Hotel nám oběma dvěma zablokoval telefon, takže jsme nemohli volat mobilem“ … (vyjádření seniorského páru – tomuto tématu věnovali v reklamaci celou stranu A4)

„Asi 2x denně se v bazénu hrálo vodní pólo, takže je předpokladem, že se během hry do vody plivalo“

„To jsme opravdu mohli zůstat doma u bazénu a byli bychom alespoň ušetřeni otřesného chování dalších stovek ruských turistů a určitě bychom si dopřáli k jídlu i něco víc, než brambory, chleba a rýži, které nám vesměs po náletu soudruhů zbyly“

„Na pokoji jsem měla pro sebe dvě lůžka, ale já jsem chtěla jednolůžkový pokoj a proto žádám o vrácení extra příplatku za jednolůžkový pokoj“

„Vámi inzerovaný /pozvolný vstup do moře/ byl podle mne až příliš pozvolný“

„Požadujeme vrátit 50 % ze zaplacené částky za zájezd, protože se nám v noci shrnovalo prostěradlo, a přestože bylo ihned vyměněno za nové, shrnovalo se dál.“

„Z podzemního hotelového parkoviště vedl pouze jeden výtah, takže bylo nutné na výtah čekat.“

„Klient si vyfotil pokoj, který byl naprosto v pořádku, ale rozházel v něm své oblečení a následně reklamoval neuklizený pokoj.“

Jeden z účastníků zájezdu zase reklamoval znečištěnou pláž od chaluh a požadoval vrátit částku za zájezd a 50 tisíc za nemajetkovou újmu. Po měsíci poslal zpět vzetí reklamace, kde uvedl, že jeho stížnost byla motivována „vysokými emocemi umocněnými nezdařenou dovolenou ve svízelné životní situaci – trvale bez zaměstnání, dovolená na půjčku za účelem regenerace sil při hledání východiska z nelehké pozice bez příjmů“.

Dalšímu českému turistovi se nelíbilo, že má k dispozici jen dvě roličky toaletního papíru denně.

Další klient napsal, že když přišel na oběd v plavkách, personál mu řekl, že tam v plavkách být nesmí, a tak si je sundal.

Klient cestovní kanceláře Nev-Dama si zase stěžoval, že měl na pokoji pouhých 16 °C. Jako důkaz přitom přiložil fotografii teploměru, na němž bylo 20 °C.

Jedna klientka si například stěžovala na vysoká tepla v Egyptě v srpnu. Další klientce zase vadily velké vlny v moři. Kuriózní stížnost musela řešit i cestovní kancelář pořádající poznávací zájezd po Mexiku. Klientka si po příjezdu stěžovala, že spolucestující muž zapáchá, protože nepoužívá žádný deodorant. Údajně jí tím zkazil celou dovolenou.

Za zkaženou dovolenou často můžou i zvířata. Jedná paní vadilo, že se na ně na dovolené delfíni šklebili. Přitom na ostatní účastníky zájezdu se smáli. Delfín se ale nakonec omlouvat nemusel. Stěžovatelka u cestovní kanceláře s nárokem na vrácení peněz neuspěla.

Zdroj: http://cestovani.idnes.cz/kuriozni-reklamace-dovolenych-dz4-/po-cesku.aspx?c=A121214_151201_po-cesku_tom

Více na http://www.reflex.cz/clanek/zajimavosti/58306/10-nejpodivnejsich-stiznosti-klientu-cestovnich-kancelari.html?utm_source=reflex.cz&utm_medium=copy

2 Responses to Zamyšlení nad životem průvodce

  1. Hanka napsal:

    ano, souhlasím, cítím to stejně, práce s klienty a vůbec pro lidi při jakékoliv činnosti je nevděčná, ale nádherná. dá se při ní zažít taková spousta věcí, které vás nikde jinde „nepotkají“ . protože co člověk , to originál. a líbí se mi velice od pana Osha – „každý člověk stojí za to být potkán.“ velkou pravdou je, že pokud tuto práci člověk dělá opravdu celým svým srdcem a celou svou bytostí, tak má málo času na svůj „osobní“ život. já jsem měla asi to štěstí, že do téměř 40 let jsem volila „osobní“ život s dětmi a rodinou, potom dalších 20 let život „pro lidi“ :-) přeji hodně síly a krásných zážitků, život je to nejkrásnější a stojí za to :-)

    • Aleš Rajský napsal:

      Děkuji za krásný komentář. Osho má mnoho velmi moudrých a inspirativních textů. Naplno souhlasím. Ano tuto práci asi ani úspěšně jinak než celým srdcem dělat nejde.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Služby

- průvodcovská činnost
- delegát v zahraničí
- poradenství v cestování
- zprostředkování zájezdů
- teambuilding
- sportovní instruktoři
- firemní i školní akce

Partneři

- CK Mayer & Crocus
- CK Víkend
- CK Trumf
- CK Redok
- Crux Bouldercafé

Kontakt:

Aleš Rajský
tel: +420 724 910 655
mail: alraguide@gmail.com

Instagram
Stránky